BALI OPAS OSA 2 – Balin eri alueet

Travels

11.11.2017

… jatkoa eiliseen postaukseen, jossa annoin ravintola-, hotelli- ja nähtävyysvinkkejä Ubudiin.

NUSA DUA

Ubudista siirryimme taksilla Nusa Duaan, ajomatka kesti 1,5h. Nusa Dua:ssa on paljon hulppeita resortteja, eikä oikein paikallista kulttuuria. Olimme täällä todella upeassa resortissa kaksi yötä. Sen ulkopuolella tuli käytyä oikeastaan vain meren rannalla.

Hotelli: The Bale
Aamupala oli ihan huikea. Tein siitä oman postauksen, joka löytyy täältä. Kävin hotellissa jalkahoidossa, joka oli hyvä, mutta Balilla saa paljon parempiakin hinta-laatusuhteeltaan. Hotelli oli vain aikuisille ja kaikki tilat olivat superrauhallisia ja ylellisiä. Voisin kuvitella, että paikka sopisi vaikka häämatkallekin!

UMALA

Nusa Duasta matkasimme Seminyakin ja Ganggun välissä olevaan Umala-kylään. Täällä yövyimme kaksi yötä ja pääosin vietimme ajan viiden tähden hotellissamme. Hintaan kuului pyörien vuokraus ja kävimme kyllä pienellä pyörälenkillä alueella, mutta liikennettä oli ihan liikaa, jotta siitä olisi nauttinut. Vastapäätä oli reissun yksi parhaista kahviloista Eko Cafe Bali ja siellä vietimme myös joka päivä aikaa.

Hotelli: Santai

Viiden tähden hotelliksi aamupalalta odotti enemmän, mutta tosin seuraavana päivänä, kun emme tilanneet sitä huoneeseen, se oli parempi. Muuten pelkkää hyvää sanottavaa, hotelli oli upea ja kylpyhuone luonnon keskellä käsittämätön!

GANGGU

Tällä reissulla emme menneet Gangguun ollenkaan, mutta edellisen Balin reissuni vietin Ganggussa melkein koko ajan ja voin suositella! Upeita auringonlaskuja, surffimahdollisuuksia ja terveellisiä trendiravintoloita!

SEMINYAK
Kutalla kävin ensimmäisen reissuni aikana, mutta sinne turistirysään, minulla ei ollut nyt mitään hinkua. Seminyak on myös iso kaupunki, joka on täynnä turisteja, mutta sinne sen sijaan halusin. Seminyakissa on ihania vaatekauppoja, joista mm. ostin kaksi lempimekkoani paikallisena käsityönä. Lisäksi kaupungissa on loistavia ravintoloita, kuten meidän suosikki Sisterfields.Rannat ovat täällä aika roskaisia ja muutenkin keskittyisin enemmän shoppailuun ja yöelämään näillä kulmin.

Hotelli: Ibis
Ei todellakaan mikään tunnelmallinen hotelli, mutta hyvä perushotelli. Halusimme ottaa väliin vain mahdollisimman edullisen hotellin, jossa hyvä netti ja kuntosali. Tämä länsimainen hotelliketju oli hyvävalinta muutamaksi yöksi pidemmällä reissulla!

NUSA LEMBONGAN
Seminyakista oli kuljetukset Nusa Lembongan-saarelle meneville lautoille hyvään hintaan. Matka yhdeltä maksoi edestakaisin 500 000 IDR (n.35 euroa) ja hinta piti sisällään kuljetuksen Seminyakista Sanurin satamaan (n.45min) ja kuljetuksen hotellille. Käytimme Rocky Fast Cruise nimistä pikavenepalvelua, suosittelen lämpimästi. Nusa Lembongan on hyvin toisenlainen kuin Bali, paljon rauhallisempi ja alkeellisempi. Täällä aika katosi ja tykkäsin kyllä todella paljon. Hotellivalikoima ei ollut maata mullistava, mutta olin meidän valintaan tosi tyytyväinen, vaikka Balin hintatasoon nähden se oli vähän kallis. Samalla kadulla oli kuitenkin huikea ravintol-kahvila Bali Eco Deli. Vuokrasimme päiväksi skootterin ja ajelimme saarella muille rannoille. Postaus saaresta löytyy täältä.

Hotelli: Nusa Lempongan Beach Club & Resort

Meren rannalla, kuntosali, hyvä aamiainen, hotellinen järjestämä grilli-illallinen rannalla oli vähän ylihinnoiteltu, bungalovi kiva. Parasta oli maisemat ja sijainti sekä se, että täällä oli koko reissun paras balilainen hieronta. Ihan uskomattoman hyvä!

NUSA CENINGAN
Nusa Lembonganilta otimme hotellilta kuljetuksen keltaisen sillan eteen, josta kävelimme toiselle vielä pienemmälle saarelle: Nusa Ceninganille. Vuokrasimme Air bnb:n kautta yhdeksi yöksi aivan upean yksityisen Villan. Tämä oli käsittämättömän kuvauksellinen paikka, omine pikku rantoineen! Paikka, jossa tuli sellainen maailmasta irrallinen epätodellinen olo. Illalla katsoimme merta ja auringonlaskua altaaltamme, näkemättä tai kuulematta mitään merkkejä muista ihmisistä!

SANUR

Tässä vaiheessa reissua aloimme olla aika väsyneitä työ- ja valokuvaustahdistamme ja jatkuvasta paikkojen vaihtamisesta ja uusien hotellien yms. etsimisestä, että lopulta päädyimme, olemaan viisi yötä Sanurissa, johon lautta meidät Nusa Ceningalta toi. Päätimme ottaa loppureissun enemmän lomasta.

Hotelli: Segara Village Hotel

Päätimme valita hotelliresortin, joka olisi itsessään niin viihtyisä, että voisimme olla viimeiset päivät rennosti altaalla, urheilla ja nauttia ruuasta. Lenkkeilimme joka päivä pitkää hiekkarantaa pitkin, pelasimme tennistä tunnin päivässä hotellimme upealla kentällä ja nautimme maailman parasta sushia hotellin sushiravintolassa. Hotellibuffetin sijaan päädyimme menemään yhteen hotelliravintolaan aina aamiaiselle, koska sieltä sai ehkä maailman parhaita smoothiebowleja. Rakastin myös meidän huonetta täällä, oman rauhallisen parvekkeen kera. Rentoon lomailuun täydellinen valinta!

MUUT HUOMIOT BALILLE:

• Ostimme paikallisen prepaid liittymmät n. 10e kuukaudeksi ja suosittelen tätä ehdottomasti. Yksi hyvin englantia puhuva vakiokuskimme opasti meitä tässä. Rahan vaihdossa kannattaa huomioida, että kurssit vaihtelevat aika paljon ja ei kannata mennä ehkä ensimmäiseen pisteeseen.

• Ensimmäisellä Balin reissullani kuljin skootterin kyydissä. Kätevää, mutta näin vauhtia ja liikennettä pelkäävänä en nauttinut siitä ollenkaan, vaan se suorastaan stressasi. Olin positiivisesti yllättynyt, miten hyvin pärjäsimme jalan ja taksilla/kuljettajaa käyttämällä koko reissun. Balilla tämä on myös edullista.

• Balilla on kuuma ja kostea ilmasto ainakin Suomen talviaikaan. Niin hiostava, että kannattaa pakata mukaan vain hyvin kevyitä vaatteita. Itse koen, että Balille on turha ottaa edes korkokenkiä mukaan, koko ilmapiiri on niin rento. Myös minimi meikeillä pärjää täällä mainiosti. Varvassandaalit, hellemekko ja bikinit… tällä kombolla pärjää pitkälle ja Bali on kuitenkin paikka, josta kaikkea saa ostettua, jos tulee akuutti tarve. 😉